Lancia Romania
Home Contact Harta site

 

 

 

 

>>Trimite unui prieten

Primele vehicule

Primul vehicul militar construit de Vincenzo Lancia ia nastere in 1912. Este un camion cu o sarcina de 22 quintale, pe care Statul Major al Armatei il utilizeaza cu succes in campania din Libia. Se numea “1Z”, era echipat cu motorul faimoasei “25-35 HP” si atingea o viteza maxima de 60 km/h. Dupa 3 ani, Italia intra in razboi, iar printre autocamioanele care transportau persoane, tunuri si alte echipamente pe linia frontului, vom regasi, pe langa “1Z”, alte doua modele Lancia: “Jota” si “Djota”. Sunt dezvoltate din acelasi motor in 4 cilindri, de 4.940 cm 3 si 70 CP, dar au o sarcina majorata la 24 quintale si sasiuri diferite: mai lung in cazul primului si mai scurt in cazul celui din urma. Nu sunt singurele vehicule Lancia care, in cei trei ani ai primei conflagratii mondiale, doteaza armata uniformelor gri-verzi. Theta continua sa fie construita pentru comandamentele militare de elita, iar pe auto-sasiurile modelelor “Jota”, “Djota” si “1Z” sunt construite tractoare pentru transportul artileriei, autoambulante si autoblindate armate de firma Ansaldo. Multe dintre acestea, in special de tipul “Jota”, vor fi adoptate si de armatele aliate.

 

Evolutia motoarelor

Insa adevaratul succes al vehiculelor militare Lancia este atins in anii ‘30, gratie afirmarii motoarelor Diesel. Un propulsor de acest tip, in 2 cilindri si 2 timpi, echipeaza modelul de camion “Ro”, produs pentru armata in doua variante diferite de ampatament si sarcina utila. Una dintre acestea poate transporta 54 quintale, exact ca si “Ro MB”, versiune exclusiv militara, dezvoltata pentru campania din Etiopia si echipata cu un motor Otto in 4 cilindri. Construit in circa 600 de exemplare, “Ro” ramane un fidel companion al trupelor italiene pana in 1936, cand iese din productie. Evolutia tehnica si randamentul motoarelor Diesel, in acelasi timp, sunt simtitor imbunatatite. Pompele si injectoarele au fost perfectionate, camerele de combustie capata o forma mai functionala si incepe experimentarea ante-camerei de aprindere. Lancia, de aceea, abandoneaza motorul in 2 timpi in favoarea celui mai simplu, in 4 timpi. Ia astfel nastere “3 Ro”, un nou vehicul actionat de un original motor in 5 cilindri in linie, de 6.875 cm 3 si 93 CP. Pentru armata, acest camion va fi construit in 2 variante, MNSP si MNP, ambele cu o cutie de viteze in 8 trepte si punte posterioara cu semi-axe portante.

 

“Omicron”

In 1927 este demarat proiectul unui autosasiu complet nou prin caracteristicile foarte moderne si destinat a fi carosat ca autobuz pentru uz urban si interurban: “Omicron”.

Pus in miscare de un motor cu 6 cilindri in linie, de 7.060 cm 3 si 91,5 CP, “Omicron” are supapele comandate direct de doi arbori de distributie, puntea posterioara cu ax portant si platforma mai joasa. Realizat in doua variante (scurta si lunga), “Omicron” se bucura de un mare succes. Numeroase vehicule adoptate de firma de transport Tranviaria din Roma raman in uz, oferind satisfactie maxima firmei si utilizatorilor, pe chilometraje fabuloase: mai mult de 2 milioane de km. Ca o curiozitate, “Omicron” echipat ca vagon de dormit presteaza servicii de linie de-a lungul desertului, intre Algeria si Sudan. Ca urmare, pentru acest model, Lancia pune la punct un motor diesel in 5 cilindri, de 7 litri si 93 CP. Este o alternativa la propulsorul mult mai mare pe benzina, care, in ciuda robustetei si longevitatii lui “Omicron”, penalizeaza economicitatea. Suntem in anii '30 si Lancia cumpara de la firma germana Junkers licenta de fabricatie pentru un alt propulsor Diesel. Este un motor in 2 cilindri si 2 timpi, care va fi montat pe noul camion “Ro”. Modelului, construit in 4 versiuni (2 civile si 2 militare), i se vor alatura in 1935 “Ro-Ro”, iar in 1938 “3Ro”, cu propolsorul diesel in 5 cilindri.

Productia de camioane Lancia continua cu Esatau, pentru a se incheia in 1969 cu Esagamma.

 

 

 

 

 

© AutoItalia Group, 2009     SC AUTO ITALIA IMPEX SRL, CUI: RO 3786213 Informatii